Problematyka poruszana przez Panią Poseł jest niewątpliwie bardzo ważna i zasługuje na uwagę. Działalność honorowych krwiodawców stanowi jedną z istotnych kwestii społecznych, zatem wszelkie problemy z nią związane nie powinny być marginalizowane. Dawcom krwi wiele chorych osób zawdzięcza zdrowie, a wielokrotnie również życie. Obowiązujący stan prawny dotyczący ustalania prawa i obliczania dodatkowego wynagrodzenia rocznego skutkuje niekorzystnym traktowaniem honorowych krwiodawców, z uwagi na fakt, że wynagrodzenie za czas nieobecności w pracy z powodu oddawania krwi, nie jest uwzględniane przy ustalaniu wysokości tego wynagrodzenia, na co Pani Poseł zwróciła uwagę w poprzednich wystąpieniach (nr K8INT4989 i nr K8INT4990). Pragnę zapewnić, że Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, dostrzega problem przedstawiony przez Panią Poseł i rozważa różne rozwiązania prawne, które mogłyby przyczynić się do zmiany istniejącej sytuacji.
Analizując propozycję nowelizacji obowiązujących przepisów w celu umożliwienia wliczenia honorowym krwiodawcom wynagrodzenia za czas zwolnienia od pracy do podstawy obliczenia dodatkowego wynagrodzenia rocznego, należy mieć na uwadze kwestie, które przedstawiam poniżej.
W odniesieniu do ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 1144, z późn. zm.) należy wskazać, że ustawa obowiązuje już ok. 20 lat. Została uchwalona zatem w innym stanie prawnym i innej sytuacji społeczno-gospodarczej, niż obecnie. Niektóre określenia użyte w ustawie (np. „okres przepracowany”) nie zostały doprecyzowane i budziły wątpliwości interpretacyjne. W intencji autorów ustawy, dodatkowe wynagrodzenie roczne miało przysługiwać pracownikom za okres przepracowany (tj. pozostawania w stosunku pracy), w tym także za czas usprawiedliwionej nieobecności. Jednakże, w wyniku orzecznictwa sądowego ukształtowało się stanowisko, iż pojęcie „okres przepracowany” dotyczy wyłącznie „pracy faktycznie (efektywnie) wykonywanej”. Obecnie zgodnie z ustaloną linią orzecznictwa przyjmuje się, że czas usprawiedliwionej nieobecności (a więc także czas zwolnienia od pracy w celu oddania krwi), nie podlega uwzględnieniu przy ustalaniu dodatkowego wynagrodzenia rocznego.
Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że od ub. roku w Ministerstwie Finansów powadzone są prace w zakresie analizy struktury wydatków w państwowej sferze budżetowej, w tym wynagrodzeń. Głównym celem przeglądu jest zwiększenie efektywności wydatkowania środków publicznych i wypracowanie rekomendacji i wniosków, które usprawnią proces wydatkowania środków publicznych. W związku z powyższym, wydaje się zasadnym, aby ewentualne decyzje w zakresie zmian przepisów dotyczących dodatkowego wynagrodzenia rocznego podejmowane były z uwzględnieniem wyników prac ww. przeglądu.
W odniesieniu do propozycji nowelizacji rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy (Dz. U. poz. 14, z późn. zm.) trzeba pamiętać, że:
źródło: http://www.sejm.gov.pl/